Zpráva evropských auditorů, kteří vyšetřovali konflikt zájmů českého premiéra, nepožaduje vracení dotací z let 2014 – 17, i když byl Babiš v konfliktu zájmů jak podle českého zákona, tak i podle evropských norem. Kontroloři usoudili, že český zákon v rozporu s unijními pravidly ale neobsahoval výslovný zákaz čerpání veřejných dotací. Stejně tak si mohli ale vybrat unijní pravidla, konkrétně nařízení Evropského parlamentu z roku 2012 o konfliktu zájmů při udělování dotací, a požadovat korekce dotací již od roku 2014, kdy se Babiš stal ministrem financí a měl pod sebou rozhodující dotační orgány. Jinými slovy, auditoři postupovali s respektem k českým zákonům.
Zprávu auditorů vydala v precizním českém překladu a s doplňujícími informacemi redakce Seznam Zprávy. Redakce oslovila odborné překladatele a výsledný český text nechala ještě posoudit právními experty.
Četba textu jasně ukazuje, že tato zpráva není žádným útokem, jak neustále dokola tvrdí Babiš. A už vůbec není útokem na Českou republiku. Navíc Babiš vymyslel novou lež, že zpráva není o něm, ale že jde jen o spor českých a evropských úředníků. Je to lživý nesmysl, který lze odhalit asi za dvě minuty četby. Zpráva je samozřejmě od začátku až do konce o Babišovi.
Poukazy na údajně nízkou kvalitu auditu nejsou ani trochu relevantní. V první řadě jde o strohý výčet zákonných norem České republiky a Evropské unie, které zakazují členům vlády podnikat a které stanovují, jak rozeznat osobu skutečného majitele a ovládající osoby. V porovnání s veřejnými listinami o firmě Agrofert a o Babišových svěřenských fondech je Andrej Babiš opakovaně identifikován jako ovládající osoba. Do roku 2017 vykonával konkrétní rozhodnutí, kupříkladu měnil lidi v rozhodujících orgánech Agrofertu. Tím se choval jako podnikající osoba, což mu jako členovi vlády zakazoval český zákon o konfliktu zájmů z roku 2006. Trik se svěřenskými fondy se mu pak moc nepovedl, protože český zákon o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti stanovuje, jak se české právo dívá na skutečného majitele v případě svěřenských fondů. Je zde výslovně uvedeno, že skutečným majitelem je osoba, v jejíž prospěch byly fondy založeny. Auditoři pak ze statutu fondu, z jejich deklarovaného cíle chránit zájmy obmyšleného Andreje Babiše a z faktu přítomnosti jeho manželky v orgánech fondů vyvozují skutečnost konfliktu zájmů v kritickém rozsahu.
Dále pak zpráva auditorů vypočítává jednotlivé případy neoprávněně poskytnutých dotací a stanovuje nutnost unijní prostředky vrátit. Možná znají povolaní odborníci na evropské audity nějakou vyšší kvalitu textu auditní zprávy, ale když člověk nemá žádný postranní motiv tuto zprávu shazovat, tak je dostatečně výmluvná. Závěrečná zpráva se těžko může příliš lišit, protože auditoři zvolili spíše mírný přístup, když nepožadují vrácení peněz z let 2014 – 7 a tvrdá a zdrcující stanoviska jsou ve zprávě tam, kde je věc po faktické stránce stoprocentně jasná.
Člověku je celkově stydno, když zprávu čte. Češi vypadají před svými partnery v lepším případě jako nezralí troubové, kteří neumí vymáhat dodržování svých vlastních zákonů a na evropské normy pečou. V horším případě vypadáme jako evropští zloději.