Tak už je to tady, nová koalice hodlá zrušit megalomanský projekt výstavby průplavu Dunaj–Odra–Labe, který je z dopravního hlediska k ničemu, a navíc by stál daňové poplatníky obrovské peníze.
Je to jeden ze šílených nápadů prezidenta Miloše Zemana, který zatvrzele začal propagovat myšlenku na výstavbu kanálu Dunaj–Odra–Labe. Odkazoval přitom na jeho další stoupence, mezi nimiž rovněž byli císaři Karel IV. a František Josef I. a také podnikatel Jan Baťa. To je sice hezké, ale ti lidé podporovali tuto stavbu v jiných dobách, kdy ostatní druhy dopravy, železniční a silniční, nebyly tak výkonné, jako jsou v současnosti, nebo ani neexistovaly.
Nastupující koalice SPOLU a PirSTAN tento kolosální nesmysl zavrhla. Stavba by stála podle současných odhadů v nejlevnější variantě přes 600 miliard korun. Vzhledem k obecnému zdražování by suma však podstatně narostla. Průplavu nejsou příliš nakloněné Slovensko a zvláště Rakousko, jejichž souhlas je nutný k propojení Labe a Moravy s Dunajem. Bez něj se zkrátka nemůže stavět.
Kanál by v současné pocovidové době, kdy dramaticky narostl schodek státního rozpočtu, nesmírně zatížil státní kasu a tyto peníze by chyběly jinde, na důležitější dopravní stavby, ve školství a zdravotnictví.
Chytří lidé se umí poučit z vlastních chyb, ale ti nejchytřejší se dokáží poučit z chyb jiných a neopakují je. My jeden podobný příklad máme přitom k dispozici. Je jím německý kanál Dunaj–Mohan–Rýn, který byl dokončen v roce 1992. Jeho využití se neustále výrazně snižuje, nyní se po něm ročně přepraví kolem pěti milionů tun zboží. Sami Němci nás varují, že vodní propojení Dunaje s Labem by bylo výrazně ztrátové. Jak autoři studie proveditelnosti, která má dokázat výhodnost Zemanova nesmyslu, přišli na to, že roční přeprava po českém kanále bude činit 20 milionů tun zboží? Je také divné, že tvůrci studie jaksi nepočítají s výstavbou vysokorychlostních železničních tratí, které by přesunutím části osobní dopravy umožnily zvýšit objem nákladní přepravy na stávajících koridorech. Železnice je také rychlejší a operativnější než lodní doprava.
Česká republika by proto měla urychlit výstavbu dálnic, co nejdříve zahájit výstavbu vysokorychlostních tratí a rekonstruovat stávající tratě. Toto má v úmyslu i nastupující vládní koalice a za to si zaslouží velké uznání. Blouznění o nesmyslném kanálu je k ničemu.