Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg 10. a 11. dubna poprvé předstoupil před americký Kongres. Šéf Facebooku uvedl, že Rusko se neustále zlepšuje v tom, jak sociální síť zneužít a potvrdil vměšování do voleb.
Před senátory a poslanci musel vysvětlovat kauzu Cambridge Analytica, která odhalila zneužití osobních dat přes 87 milionů uživatelů Facebooku. Zuckerberg také vypovídal o ruském zasahování do amerických prezidentských voleb. Hovořil o desítkách tisíc profilů, které se podařilo zrušit.
„Pokud Facebook a ostatní on-line společnosti nenapraví nebo nebudou schopny napravit tyto zásahy do soukromí, tak to uděláme my,“ začal zostra demokratický senátor Bill Nelson.
Zuckerberg se během několikahodinové zpovědi před Kongresem vícekrát omluvil a přiznal, že je to jeho vina. „Byla to moje chyba, já se za ni omlouvám. Vytvořil jsem Facebook, spustil ho a jsem zodpovědný za to, co se na něm děje,“ zpytoval své svědomí.
Zuckerberg argumentoval, že velkým problémem bylo fungování aplikací společnosti Cambridge Analytica, kterou si stáhlo přes 300 tisíc uživatelů. Tito lidé souhlasili se sdílením některých svých osobních údajů, a to za pouhých 5 dolarů. Průšvih začal v moment, kdy tato aplikace získala nejen data od samotných uživatelů, ale i od jejich přátel. Díky tomu získala společnost Cambridge Analytica osobní údaje dalších desítek milionů lidí. Již v roce 2014 se Facebook pokoušel poprvé zasáhnout proti takovému zneužívání dat. Aplikace již nadále neměly přístup k údajům o přátelích uživatelů, pokud to sami uživatelé nepovolili. To je to známé upozornění, při instalaci aplikace, k jakým údajům bude mít v případě instalace přístup.
Majitel Facebooku v Kongresu představil řadu opatření, která mají zamezit podobnému zneužívání informací v budoucnu. Pokud například nebudete používat určitou aplikaci déle než tři měsíce, data poskytnutá vývojářům budou vymazána. Rovněž bude omezen rozsah dat zpřístupněných pro vývojáře. Nově budou mít přístup pouze k vaší timeline, profilové fotce a k e-mailu.
V plánu je i prověření dalších aplikací, které mohly podobně jako Cambridge Analytica ještě před rokem 2014 získat a zneužívat osobní údaje nicnetušících lidí. Pokud se toto podezření potvrdí, aplikace budou zablokovány a všichni poškození majitelé účtů budou vyrozuměni. Uživatelům Facebooku se také v jejich profilu začne přehledněji zobrazovat seznam aplikací, kterým už povolili přístup k osobním údajům. Následně budou mít prý možnost tato povolení zrušit.
Zakladatel společnosti Facebook také vypovídal i o ruském zasahování do amerických prezidentských voleb. Prohlásil, že jeho společnost je v neustálém boji s ruskými operátory, kteří se snaží sociální síť zneužít. „Je to jako závod ve zbrojení. Oni se neustále zlepšují a vymýšlejí nové věci,“ řekl o ruském vlivu. „Není pochyb o tom, že jsme měli ruské vměšování do voleb zachytit dříve. Nyní tvrdě pracujeme na tom, abychom měli jistotu, že se to už nezopakuje,“ dodal Zuckerberg.
Facebook se prý s tímto problémem pokouší bojovat už delší dobu. Před francouzskými prezidentskými volbami se mu například podařilo odhalit a odstavit až 30 tisíc falešných profilů a stránek. Jen minulý týden se Facebooku podařilo zrušit dalších 270 stránek a účtů řízených notoricky známou petrohradskou Internetovou výzkumnou agenturou (IRA). V loňských volbách do Senátu ve státě Alabama zas pomocí umělé inteligence dokázali administrátoři odhalit a vymazat makedonské falešné účty, které šířily falešné zprávy.
Značné investice chce Facebooku směřovat i do bezpečnosti. Koncem tohoto roku, má na bezpečnosti pracovat 20 tisíc pracovníků, zatímco dnes jich je jen 15 tisíc. Změnou projdou i reklamy. Odteď každý inzerent, který bude chtít zveřejňovat politické reklamy, bude potřebovat povolení. Na jeho získání bude nezbytné odhalení polohy a identity inzerentů. I od lidí, kteří spravují velké stránky bude prý Facebook vyžadovat verifikace. Cílem má být, že zablokuje správu stránek falešným účtům, a tedy i zmírní šíření dezinformací.
Demokratický kongresman Frank Pallone položil Zuckerbergovi otázku, zda by Facebook souhlasil se změnou svých standardních nastavení tak, aby došlo k minimalizaci sběru a využívání uživatelských dat. Zuckerberg odpověděl, že to je „komplexní problém, který si zaslouží víc než jen odpověď jedním slovem“. Na otázku o možnosti vzniku agentury, která bude hlídat ochranu digitálního uživatele odvětil Zuckerberg, že tento nápad si „musí být zvážen z obou stran, protože by velmi záleželo na detailech“.
Zuckerberg také uznal, že Facebook se při nastaveních osobní kontroly může inspirovat novým evropským zákonem o ochraně dat, který schválila Evropská unie s účinností od 25. května 2018. Evropští experti však tvrdí, že současné praktiky Facebooku nevyhovují požadavkům tohoto zákona. Podle nich by Facebook musel změnit spoustu reklamních a osobních nastavení tak, aby byl vyžadován osobní souhlas uživatele k jejich aktivaci a užívání.
Tento článek vyšel původně na slovenské webu Antipropaganda.sk zde a zde.
Napsal: Matej Spišák
Přeložil a doplnil: Jan Cemper