To, že nebudeme zvyšovat daně, jsme říkali v situaci, kdy nebyla ruská agrese na Ukrajině, která tak výrazně proměnila svět. Nejen Českou republiku, ale opravdu celou Evropu a potažmo celý svět, vysvětluje předsedkyně poslanecké sněmovny a TOP 09 Markéta Pekarová Adamová plánované zvýšení některých daní. V rozhovoru pro deník FORUM 24 popisuje také to, co České republice přinese její plánovaná cesta na Tchaj-wan, i to, kdy bude sněmovna zasedat s novým jednacím řádem a kdy dojde k revizi programového prohlášení vlády.
V poslední době se s vaším jménem spojuje hlavně plánovaná cesta na Tchaj-wan. Stejný ostrov navštívil v roce 2020 předseda senátu Miloš Vystrčil (ODS). Nově zvolený prezident Petr Pavel si s tchajwanskou prezidentkou po zvolení volal. Bavili jste se o tom spolu?
Komunikuji o naší parlamentní delegaci na Tchaj-wan s panem předsedou Vystrčilem, protože tato cesta navazuje na všechny předchozí, které byly již dříve uskutečněny. Spolupráci s Tchaj-wanem chceme rozvíjet zejména po byznysové stránce. Jde ale samozřejmě též o důležitého partnera z hlediska politické situace, která u nich panuje. Na Tchaj-wanu je demokratické zřízení, sdílíme společné hodnoty, což je samozřejmě také jeden z důvodů, proč hlubší spolupráci tak výrazně podporujeme.
Budeme s sebou brát delegaci, která nesestává výhradně z poslanců, ale i ze zástupců byznysu, vědy, výzkumu a dalších institucí České republiky, například NÚKIBu. Těch témat, která hodláme na Tchaj-wanu společně otevřít, je celá řada a nejsou zdaleka jen politická. Zabývat se budeme též spoluprací na poli vědy, výzkumu, rozšiřováním nabídky vysokoškolských stipendií pro naše studenty na Tchaj-wanu či prohlubováním spolupráce na kulturní úrovni. Například Národní muzeum má zájem o vystavení uměleckých sbírek z depozitáře svého tchajwanského protějšku.
Čínský ministr zahraničí tehdy na návštěvu Miloše Vystrčila reagoval prohlášením, že za ni zaplatí vysokou cenu, protože si znepřátelil miliardu a čtyři sta milionů Číňanů. Čínské ministerstvo zahraničí se už vyjádřilo i k vašemu plánu, kdy ho označilo za nesprávné rozhodnutí a vyzvalo k zrušení cesty. Co na tu reakci říkáte?
Taková reakce se dala očekávat. Čína je totalitní země, takže má tendenci směrem k představitelům jiných států uplatňovat pravidlo: „Podle sebe soudím tebe.“ Odráží se v tom zažité přesvědčení, že když se v Číně daří dosahovat vytyčených cílů vyhrožováním, to samé bude fungovat i na ostatní v zahraničí. Jak se ovšem ukazuje, tohle u nás neplatí. My jsme svobodná, demokratická země a budeme si sami rozhodovat o své zahraniční politice.
Vezměme si reálné ekonomické následky cesty pana předsedy Vystrčila. Z hlediska vzájemné česko-čínské obchodní bilance byl dopad jeho cesty na Tchaj-wan prakticky nulový. Jednalo se právě jenom o strašení, které, předpokládám, zůstane stejně nenaplněno i v případě mé cesty.
Vy jste zmínila, že s vámi pojedou také firmy, lidé z oblasti vědy a výzkumu. Když prezident Miloš Zeman jezdil na zahraniční cesty do Číny, sliboval obrovské investice. Nebojíte se, že vaše snahy skončí podobným, řekněme, fiaskem?
Naopak, už teď je v bilanci zřejmé, že Tchaj-wan je pro nás mnohem zásadnější obchodní partner než Čína. Tchajwanské firmy a Tchaj-wan obecně u nás od roku 2007 proinvestovaly 27 miliard korun. Jen z hlediska přímých investic do zpracovatelského průmyslu to bylo čtrnáctkrát víc, než kolik zde investovala Čína. To znamená, že Tchaj-wan u nás vytváří násobně více pracovních míst a opravdu se dá hovořit o jednoznačně pozitivní bilanci směrem k Tchaj-wanu, na rozdíl od bilance z Číny. Tato bilance už tady existuje, tyto vztahy už jsou navázané a my je chceme dále rozvíjet a nad rámec toho nastolovat další.
Pro nás je například strategicky nesmírně důležité know-how, kterým disponuje Tchaj-wan v oblasti výroby čipů a polovodičů, což jsou komponenty, které jsou klíčové pro náš automobilový průmysl. Víme, že když se pozastaví výroba v Číně a v asijských zemích obecně, tak to na nás má obrovsky negativní vliv, protože tady stojí výroba v řadě továren již celé týdny. Tyto vztahy je tedy opravdu důležité rozvíjet a my bychom byli rádi, abychom do budoucna byli schopni přilákat tchajwanského investora na výrobu čipů i sem do České republiky, abychom enormní závislost na asijských producentech co nejvíce snížili. Tchaj-wan je v oblasti čipů, jejich vývoje a výroby světovou velmocí a bylo by dobré, kdyby se i u nás tuto výrobu podařilo rozjet.
Nezhorší však návštěva česko-čínské vztahy? Ty už teď nejsou úplně ideální. Nebudou po vaší návštěvě ještě horší?
Já na to neprohlížím tak, že jedním krokem chceme někoho naštvat. Z mého pohledu to nemá mít na česko-čínské vztahy žádný vliv. To, že Čína bude z tohoto hlediska nespokojená, je sice fakt, ale myslím si, že i u nich se jedná do velké míry jen o rétorická cvičení, která ve skutečnosti nebudou nijak naplněna. Jak tady dokládám na konkrétních faktech a číslech, tak pro nás rozvíjení obchodních vztahů s Tchaj-wanem má mnohem větší perspektivu a lepší výsledky.
Podle tchajwanských médií byste měla během cesty vystoupit s projevem v zákonodárném sboru. Předseda senátu Miloš Vystrčil měl tuto možnost také a zazářil svým výrokem „Já jsem Tchajwanec“. Co zákonodárcům řeknete vy?
To vám s dovolením nebudu říkat už teď. Myslím, že by bylo fér, aby to ode mě tchajwanští zákonodárci slyšeli jako první, a ne aby se to nejdříve dočetli v médiích. Ale ano, mohu potvrdit, že součástí pracovního programu bude i vystoupení na půdě tchajwanského parlamentu.
Spolu s předsedy dalších vládních stran připravujete revizi programového prohlášení vlády. Marek Výborný v prosinci v Otázkách Václava Moravce řekl, že zveřejněné by mělo být na konci prvního čtvrtletí letošního roku. V jaké fázi jsou aktuálně jeho přípravy?
Už se blížíme k samotnému závěru, takže bych řekla, že ten termín je velmi realistický a že jsme na revizi odvedli dostatek práce a že se už blížíme finální dohodě.
Za hlavní důvody, proč chcete změny v programovém prohlášení vlády, označujete dopady války na Ukrajině nebo drahé energie. Válka na Ukrajině už ale trvá rok. Není na revizi programového prohlášení pozdě?
Ačkoliv válka skutečně trvá už bezmála rok, její dopady jsou postupné a dlouhodobé. Válka bude podle všeho trvat dál, takže myslím, že se změnami přicházíme naopak ve správný čas. Navíc si připomeňme, že jsme minulý půlrok byli předsednickou zemí Evropské unie, což od naší vlády vyžadovalo nejen řešení situace v České republice, ale zároveň půlroční vedení jednání celé sedmadvacítky. Nutno dodat, že velmi úspěšné. Z těchto důvodů jsme se rozhodli k revizi přistoupit v této době. Myslím, že je to ideální načasování. S pravidelnými revizemi jsme ostatně počítali i v koaliční smlouvě, takže to není ani nic neočekávatelného. My pouze naplňujeme to, k čemu jsme se občanům zavázali.
Měly na to nějaký vliv i prezidentské volby?
Ne, to s revizí programového prohlášení vlády příliš nesouvisí.
Jak moc se nové programové prohlášení vlády bude lišit od toho současného? Jde jen o dílčí změny, nebo o jeho komplexní úpravu?
Jde opravdu jen o dílčí úpravy. Nečekejme, že jsme sedli ke stolu a napsali znovu programové prohlášení úplně pozměněné. Upravujeme tam dílčím způsobem termíny plnění jednotlivých programů a konkrétních programových bodů, aby odpovídaly více tomu, co je aktuálně reálné stihnout. Někdy to může znamenat, že něco uspíšíme, jindy to zase může být tak, že nám to bude trvat trošičku déle, než jsme původně předpokládali. Nicméně jde zejména o zasazení právě těch slibů do současného stavu a do změněné situace.
Když vláda programové prohlášení po svém vzniku předkládala, válka na Ukrajině nebyla a nikdo ji ani nepředvídal. Zároveň s loňským vypuknutím války souvisí i obrovské prohloubení energetické krize. Rusové se dlouhodobě snaží využít svých surovin a naší závislosti na nich jako svou taktickou zbraň.
Budete s novým programovým prohlášením žádat znovu o důvěru poslaneckou sněmovnu, nebo to nevidíte jako nutnost?
To nepovažuji za nutné. Nedávno jsme čelili pokusu opozice o vyslovení nedůvěry vládě a ten pokus byl pro ni fiaskem. Nevidím důvod, proč bychom měli znovu podstupovat obdobnou debatu. Vláda opravdu reviduje programové prohlášení jen dílčím způsobem. Nejde o zbrusu nové, takže si to ani nežádá hlasování o důvěře.
Před volbami jste jako koalice SPOLU slibovali, že nebudete zvyšovat daně. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) teď říká, že některé daně bude chtít zvýšit a že by nové sazby mohly platit už od 1. ledna příštího roku. Slibovali jste před volbami nesplnitelné?
Slibovali jsme to v situaci, která předcházela ruské agresi na území celé Ukrajiny. Tato skutečnost radikálním způsobem proměnila nejen Českou republiku, ale opravdu celou Evropu a potažmo i celý svět. To znamená, že my jsme nemohli předjímat veškeré dopady, které to na nás mělo a má. Původně jsme neplánovali zastropovávat ceny energií, kompenzovat to producentům a tím pádem potřebovat v rozpočtu desítky či stovky miliard korun navíc. Za minulý rok se rovněž zvedal důchod třikrát, v průměru o dva a půl tisíce korun. Dále jsme nemohli počítat s tím, že budeme muset řešit právě ceny energií nejenom pro domácnosti, ale i pro firmy. Nemohli jsme počítat ani s tím, že budeme muset životní a existenční minimum zvedat tak, jako jsme ho opakovaně zvedali v průběhu uplynulého roku.
To jsou kroky, které jsme museli udělat v reakci na to, jak se proměnil svět válkou, kterou Putin rozpoutal na Ukrajině. Přijali jsme víc než 450 tisíc běženců z Ukrajiny. Poskytli jsme jim zázemí i bezpečí. Všechny tyto věci jsme nemohli předjímat před volbami.
Mluvíte o tom, že jste s takovou situací nemohli počítat. Na druhou stranu, není to něco, za co byste kritizovali hnutí ANO nebo nějakou jinou stranu, která by byla ve vládě? Není to možná trochu pokrytecké?
Já myslím, že to je úplně pochopitelné a že kdokoliv se snaží na to takto nahlížet a nazývat to pokrytectvím, odmítá vnímat realitu. Sám by se patrně nezachoval jinak než my, protože by mu koneckonců nic jiného ani nezbývalo. Často jsme i samotnou opozicí kritizováni za nedostatečnou pomoc a vysoké zadlužení. Častokrát jsou si naši kolegové z opozice v jednom souvětí schopni takto protiřečit. Já to považuji za naprosto pokrytecké, protože je to něco, co si vzájemně natolik odporuje, že to vidí i malé dítě, že to nelze splnit zároveň.
Mluví se o tom, že jednou z daní, která by se měla zvýšit, je daň z nemovitosti. Experti ale varují před tím, že její zvýšení zdraží bydlení, které je už teď pro řadu lidí nedostupné. Navíc v programovém prohlášení, tedy v tom, které je stále platné, píšete, že chcete řešit nedostupnost bydlení. Neodporují si tyto dvě věci?
My jsme ovšem ještě nepředstavili, jestli budeme zvedat tu či onu daň. Já bych posečkala, až bude dosažena finální dohoda. Na té se ostatně velmi intenzivně pracuje už několik měsíců. Dohodnout daňový balíček, aby byl pro všechny přijatelný, aby řešil klíčové problémy a některé nové naopak nezpůsobil, je nesmírně choulostivá práce. Nechci předjímat, jestli opravdu dojde zrovna ke zvýšení daně z nemovitosti a jakým způsobem, případně jak by byla tato či jiná daň přesně konstruována.
Bavíte se s koaličními kolegy i o změnách u příjmových daní?
Bavíme se o všech návrzích Národní ekonomické rady vlády, která přišla už minulý rok se sadou doporučení, a všechna tato doporučení velice intenzivně diskutujeme. Kalkulujeme dopady jednotlivých návrhů a chceme z toho vybrat vyvážený mix. Pro mě a TOP 09 je důležité, aby to finální rozhodnutí nepostihlo jen jednu skupinu obyvatel, která to všechno zaplatí. Aby se to nedotklo třeba pouze OSVČ nebo pouze firem. Zkrátka aby to neznamenalo, že se to nepropíše jinde ve společnosti.
Myslím si, že vhodný přístup má pomáhat všem, a tím pádem v konečném důsledku udržovat sociální smír, proto je nutné daňovou zátěž citlivě kombinovat, aby neublížila jen nějaké skupině společnosti, ale aby byla vyvážená směrem ke všem skupinám obyvatel.
Do dalších voleb zbývají zhruba tři roky. Přijde už ta změna, o které jste mluvili před volbami, a začnete provádět důležité reformy, které Česká republika potřebuje?
Ano, je nejlepší čas na reformy, které jsme slíbili a které jsou nezbytně nutné. Vláda Petra Fialy to nejenom slíbila, ale je také jediná, která si za poslední roky plně uvědomuje nutnost systémově řešit například důchody, daňovou soustavu a podobně. Jinak se nám totiž nepodaří zkrotit to obrovské zadlužení, ke kterému teď dochází. To by mělo ve finále negativní dopad úplně na všechny lidi v této zemi. Kdysi se tady dával jako odstrašující příklad řecký scénář. Dnes je znovu aktuální jej připomenout, protože určitě nechceme dopadnout tak, aby tato země nebyla schopná financovat občanům bazální služby. Zároveň ale chceme být konkurenceschopnou zemí, ve které se dobře žije.
Budete hledat i shodu s opozicí, abyste reformy jen neprotlačili v poslanecké sněmovně, a další vláda, ve které nutně být nemusíte, by je následně mohla zase zrušit?
Budeme o to určitě usilovat, budeme se o to maximálně snažit. Uvidíme, jaká bude reakce opozice. Když dnešní opozice, tedy hnutí ANO, byla ve vládě, tak k reformám nenašla politickou odvahu. To proto, že se řídí jen tím, co je dobré pro jejich volební preference, ne pro naši zemi.
Považujete za reálné, že se vám to podaří?
My o to určitě budeme usilovat, budeme se o to všemožně snažit. Důležitá je ale i vůle z druhé strany.
Vláda před týdnem schválila novelu zákona o volbách. Ty by se měly konat jen jeden den. Souhlasíte s tou změnou? Je nutné měnit něco, co v České republice, zdá se, funguje?
Ta změna byla zatím schválena vládou, ne se všemi jejími parametry jsme všichni plně ztotožněni. Byli bychom rádi, aby se odehrála ještě podrobnější diskuze i přímo na půdě poslanecké sněmovny. I v našem klubu jsou totiž tací, kteří si myslí, že některé změny nelze udělat bez toho, aniž abychom třeba změnili způsob sčítání a fungování volebních komisí. Neumíme si dost dobře představit, že volební komise bude od 7 do 22 hodin v pohotovosti u voleb a pak na to hned naváže sčítáním. Myslím, že to chce ještě hlubokou diskuzi, jak zajistit, aby nedocházelo k ještě větší míře chybovosti.
V programovém prohlášení máte zavedení korespondenční volby. Tomu se pomocí obstrukcí opozice snaží zabránit. Kdy by mohla být korespondenční volba v Česku zavedena?
Pevně věřím, že nedávná prezidentská volba byla poslední, v níž nešlo volit korespondenčně ze zahraničí. Našim spoluobčanům, kteří během voleb pobývají v zahraničí, to skutečně dlužíme. Pro TOP 09 je to jedna ze základních priorit. My jsme to opakovaně prosazovali už z opozice po několik volebních období. I kdybychom ve sněmovně museli nocovat třeba týden v kuse, korespondenční volbu prosadíme.
Stejná situace je také u změny zákona o České televizi a Českém rozhlase. Ten by mohl být přijatý kdy?
Ten je už před třetím čtením. To mělo proběhnout již minulý týden, ale zase nám tady opozice obstruovala, což je jediné, co dokáže. My jsme v tuto chvíli v situaci, kdy budeme muset svolat mimořádnou schůzi, abychom to třetí čtení uskutečnili. Nicméně tady jde proti nám to, že v jednacím řádu poslanecké sněmovny je na třetí čtení vymezeno jenom omezené množství času ve středy a v pátky, a tudíž pro opozici je poměrně jednoduché znovu obstrukcemi zamezit finálnímu projednání. Snažíme se proto i s opozicí mluvit a dohodnout na tom, že tato změna, která vlastně posiluje roli Senátu ve volbě mediálních radních, je opravdu potřebná, a aby umožnili její dotažení.
Právě kvůli obstrukcím se momentálně řeší změny v jednacím řádu sněmovny. Na něm už se shodli předsedové koaličních poslaneckých klubů. Podporujete jeho změnu i vy?
Ano, podporuji a považuji to za důležitou změnu, abychom mohli v této komoře fungovat pružněji, aby nedocházelo k trvalé paralýze, čehož jsme bohužel svědky v tomto volebním období. Naše opozice, byť je sestavena jen ze dvou hnutí, obsah často nahrazuje formou. Neustálé snahy blokovat už samotný pořad schůze a upozorňovat na sebe, na to, co by rádi řešili, vede k tomu, že častokrát nedojde k projednání velmi důležitých bodů, a dokonce ani jejích vlastních návrhů zákonů. Jejich taktika nedává smysl ani jim samotným. Přesto v ní ale tvrdošíjně pokračují. Proto bychom rádi přistoupili ke změně jednacího řádu. Jednací řád je ale také zákon, takže opozice pak paradoxně může obstruovat i proces zavedení nástroje, který má vést k omezení obstrukcí.
Nejsou obstrukce klasickou součástí jednání poslanecké sněmovny? Nezavaříte si tou změnou v příštím volebním období, kdy nemusíte být nutně ve vládě a obstrukce nebudete moct tak jednoduše využívat? Na konci minulého volebního období jste takto zablokovali například dovolení Rady České televize.
Já nikdy nekritizovala obstrukce jako takové. Považuji je za legitimní nástroj opozice. Nesmí se z nich ale stát nástroj uplatňovaný vůči drtivé většině zákonů, které chce vláda prosadit. My jsme v opozici k obstrukcím sáhli jen ve dvou konkrétních případech za celé volební období, kdežto současná opozice je používá vůči desítce věcí během jednoho roku. To se prostě nedá srovnat. Velmi často má ten zákon nebo to, čemu má zamezit, význam jenom pro jejich majitele Andreje Babiše, nikoliv pro nějakou skupinu voličů, kterou zastupují.
Když si vezmeme například zákon o střetu zájmů, který tak vehementně blokovali a blokují dál, tak to je přesně ten příklad, kdy nejde o zájmy jejich voličů, ale jde o zájmy jednoho jejich představitele. To považuji za obrovský rozdíl mezi tím, jak jsme uplatňovali obstrukce my a jak je uplatňuje hnutí ANO.
Vy jste předsedkyní TOP 09, na podzim vám skončí mandát. V listopadu budete mít sněm strany. Budete chtít v pozici předsedkyně TOP 09 pokračovat?
To je ještě daleko. Do té doby se může ledasco stát, takže zatím nepředjímám, že bych neobhajovala, ale zároveň se ani to nedá vyloučit.
Toto je vaše druhé období v čele strany, kterou jste dovedla do vlády, na druhou stranu se ale TOP 09 pohybuje ve volebních průzkumech kolem pěti procent. Jak to své čtyřleté působení hodnotíte?
Jako období restartu TOP 09. Hned po založení strany jsme zaznamenali velký úspěch a dostali jsme se do vlády. Po vládním angažmá v Nečasově vládě jsme ale zažili dramatický propad, který byl způsoben i značnou nepopularitou oné vlády. Měla totiž odvahu dělat reformy a byla v těch věcech velmi razantní a důsledná. Myslím, že by to pro nás mělo být poučení v tom, že když se nám po osmi letech z opozice podařilo dostat znovu do vládních pozic, tak reformy, které teď musíme opět dělat, musíme být zároveň schopni řádně komunikovat a být velmi citliví vůči jejich dopadům. Musíme mít na paměti, že se nic nesmí přehnat a je potřeba udržet sociální smír ve společnosti.
Dnes je situace ještě mnohem náročnější. Tehdy nebyla válka, teď je situace o to složitější. Proto si ale myslím, že je důležité citlivě vnímat náladu ve společnosti, to, jak se těchto nálad snaží chopit různí extremisté a proruské kruhy v České republice, proruští politici nebo pseudopolitici, a mít na paměti, že bychom mohli přílišnou razancí vydláždit cestu na výsluní právě těmto extrémům. Ostatně Andrej Babiš se už rozhodl spoléhat hlavně na tuto radikální část společnosti a bude je chtít programově oslovovat. To považuji za nesmírně nebezpečné pro naši budoucnost.
Hodnotím to jako úspěšné období. Co se týče poslaneckého klubu, tak se nám podařilo zdvojnásobit počet poslanců, v senátních volbách jsme opět velmi dobře uspěli a vlastně díky spolupráci v koalici SPOLU jsme senátní volby drtivě vyhráli. Máme za sebou také úspěšné krajské volby a, řekla bych, takovou remízu ve volbách komunálních. Z mého pohledu tedy šlo o období, které přineslo TOP 09 jednoznačné úspěchy.
Vidíte jako možnou variantu pokračování existence TOP 09 v užší spolupráci s ODS a KDU-ČSL například v nějaké trvalé koalici, nebo snad dojde ke spojení stran?
Spojení stran nedává vůbec žádný smysl ani jedné ze stran koalice SPOLU. Každý máme svá specifika. TOP 09 je jasně proevropská strana s velkou snahou o přijetí eura v České republice, strana, která je jasně orientovaná na moderní řešení i v oblasti lokálních dopadů globální klimatické změny a na zelená témata. Jsme liberálnější než naši partneři. To považuji za naše unikum, které bychom s nějakým slučováním ztráceli. To by nebylo ve finále prospěšné pro nikoho z těch, kdo by se takto chtěli slučovat. Spolupráce v koalici SPOLU smysl dává. Má smysl spolupracovat i nadále, ale zároveň dává smysl zachovat identitu jednotlivých koaličních subjektů.
Vy jste se krátce po prezidentských volbách sešla s nejvyššími ústavními činiteli, byl tam i nově zvolený prezident Petr Pavel. Na tiskové konferenci po vašem jednání jste se shodli na tom, že se Česká republika vrací k normálu. Jaký bude podle vás Petr Pavel prezident? Byla vaše slova směřovaná i k jeho působení ve funkci, nebo jen k tomu, že se nejvyšší ústavní činitelé začnou znovu sházet?
Setkávání nejvyšších ústavních činitelů neprobíhalo z popudu stávající hlavy státu Miloše Zemana, který upřednostňoval své osobní politické antipatie nad zájmem státu. To se nyní výrazně změní. Miloš Zeman nebyl v těchto věcech schopen překročit svůj vlastní stín, ale Petr Pavel na mě působí jako člověk, který má na prvním místě právě zájmy státu, a funkci, do které byl zvolen, nechce využívat ve svůj prospěch nebo ve prospěch svých několika málo spolupracovníků.
Věřím, že zažíváme návrat k normálu nejenom v této věci, ale i v mnoha dalších, kdy se prezident nebude stranit veřejnosti na Hradě nebo v Lánech, ale bude přítomen ve společnosti, bude promlouvat k národu a bude ve své roli skutečně aktivní.
V úterý začal soud s bývalým členem TOP 09 a poslancem Dominikem Ferim. Věříte jeho slovům, že je nevinný?
Nejde o otázku mé víry. Rozhodnutí o vině či nevině každého občana, který je z něčeho obviněn – tedy i Dominika Feriho – je v právním státě plně v rukou nezávislého soudu, který verdikt v dohledné době vynese.